Magicianul, John Fowles

 

magicianul.jpg

Nicholas Urfe,  este un șoarece prins într-o capcană mai mare unde mereu are iluzia că el câștigă.

Personajul principal Nicholas Urfe, este un tânăr absolvent de Oxford, căruia i se oferă o ocazie neașteptată de a pleca într-o insulă din Grecia. Această insulă reprezintă pentru Nicholas o posibilitate de a evada dintr-un prezent derutant, lipsit de perspective, iar pe de altă parte un pretext de a rupe o relație amoroasă, relație lipsită de dragoste cu Alison.

Ajuns in Grecia constată că atât locul cât și oamenii par neomenești, liceul  devenind foarte curând pentru profesor spațiul unei închisorii.  Pe fondul acestor senzații, Nicholas începe să exploreze plaja dinspre Bouran unde aflase că își are resedința un om extrem de bogat și foarte misterios, Maurice Conchis, un om despre care nimeni nu poate da informatii. Surpriza intervine în momentul în care ajunge pe această plajă, în casa domnului Conchis, unde găsește masa pusă pentru două persoane și o antologie de poezii britanice pe masă.  Domnul Connchis începe să i se destăinuie. Poveștile lui sunt cu caracter auto-biografic: îi povestește despre viața sentimentală care i-a fost profund marcată de dispariția logodnicii Lily Montgomery care a murit. Ciudat este că dupa câteva zile, cand Nicholas plimbându-se pe plajă întâlnește o femeie care corespunde imaginii din fotografie, cu aceeași îmbrăcăminte. Rămâne surprins, își întreabă gazda cine este, refuzând  a crede că e o fantomă. Conchis îi spune că este o nepoată pe care o cheamă Julie , că este schizofrenică și că singura ei ocupație este să intre în diferite roluri, inclusiv cel al lui Lily.

Spațiul de pe insulă, devine spatiul unor personaje misterioase. Nicholas o întâlnește pe sora geamănă a lui Julie, June de care se îndrăgostește iremediabil, însă fata îi mărturisește ca ea îi aparține lui Conchis și că toată povestea lor trebuie să fie ascunsă ca să nu-i distrugă. Între timp primește o scrisoare de la Alison care urma să sosească în Atena. Ca să nu o jignească pe Alison, dar și să-i fie fidel lui Julie, găsește un pretext spunându-i că suferă de o boală venerică. Până la urmă îi mărturisește lui Alison adevărul și  rup relatia.

Întors în spațiul de la Bouran își reia jocul dublu, relația cu Julie, dar se ascunde de Conchis. Lucrurile i-au o încurcătură gravă (Alison moare, iar Julie dispare). Din acest moment există mai multe piste de lectură: doctorul Conchis a întocmit un scenariu care fusese făcut pentru Nicholas. Fata este doar un instrument pe care chiar el îl aruncă ca momeală. cu scopul de a realiza o analiză a unui om. Experimentul este unul colectiv,în care toți au decis să-i însceneze o moarte. Tot ceea ce se întâmplă în această ’’lecție’’ care i se dă lui Nicholas, este făcută cu scopul de a-l face pe erou să conștientizeze că are în mână propriul destin, dar să fie atent că dacă forțează barierele și devine Dumnezeu , poate fi distrus.

Conchis se dovedește un adevărat magician, iar toate lucrurile pe care le face sunt reale, nu doar simple trucuri menite să distragă atenția. Fiindcă limitele sale sunt peste puterile de gândire ale profesorului semi-intelectual englez. De aceea el devine candidatul perfect pentru a fi aruncat, mai mult mental decât fizic, dintr-o farsă într-alta. Și chiar atunci când crede că l-a învins pe Conchis, suferă o mare lovitură. Personaje mitologice, povești ireale ale lui Conchis, dragostea pentru prefăcuta Lily, sau Julie, sau alt nume pe care pare să-l aibă, urmărirea la orice pas a vieții intime, toate acestea îl fac pe Nicholas să ajungă în pragul disperării. El își dă seama că jocul acesta pe care l-a început mai mult din curiozitate, apoi fiind împins în el cu forța, nu pare să se mai termine niciodată.

M-am simțit manipulată, mințită, prostită, înșelată, dusă cu zăhărelul, frustrată și ținută în suspans. Parcă mă rugam de autor să îmi zică odată ce și cum că nu mai rezist! Pe la jumătatea cărții am început să cred că este o carte cu fantome…dar m-am lămurit mai spre sfârșit!

Citate…

,,Plăcerea fizică nu este decât o plăcere; poate ceva mai mare decât celelalte, dar, oricum, o plăcere ca oricare alta. Nu reprezintă decât un aspect – şi nu cel mai important – al relaţiei pe care o numim iubire. Lucrul esenţial este adevărul, încrederea care se stabileşte între doi oameni, două suflete, două spirite… cum vrei să-i spui. Că adevărata infidelitate este cea care ascunde infidelitatea fizică. Pentru că lucrul care nu trebuie să existe niciodată între doi oameni, care şi-au oferit unul altuia dragostea, este minciuna.”

,,Dragostea rezultă mai ales din aptitudinea de a iubi, existentă în noi înşine şi nu neapărat din faptul că partenerul are reale calităţi pentru a fi iubit.”

,,Dragostea nu este asemănarea dintre două persoane, ci misterul dintre ele.”

,,Frumuseţea este ceva de adaos. Ca ambalajul în jurul cadoului. Nu e cadoul în sine.”

,,Cu toţii dorim lucruri pe care nu le putem obţine. Faptul că acceptăm această situaţie dovedeşte că suntem oameni maturi, inteligenţi. Încercăm toţi să luăm din viaţă ce putem. Şi dacă în cea mai mare parte a vieţii n-am avut nimic, ne luăm revanşa atunci când se iveşte ocazia.”

,,Nu avem voie să lăsăm totul la voia întâmplării, aşa cum nu avem voie să ne înecăm. Înoată!”

,,Trebuie să rămânem puţin copii până la sfârşitul vieţii noastre şi să păstrăm inocenţa copilăriei întru maturitate creatoare.”

,,Bărbaţii văd obiecte acolo unde femeile văd relaţiile dintre obiecte; relaţii generate de nevoia pe care obiectele o au unul de celălalt, de nevoia de dragoste si de dorinţa de armonie. Este o dimensiune în domeniul sentimental care barbaţilor le lipseţe cu desăvârşire. O dimensiune care face ca toate femeile adevărate să nu vadă în război decât o odioasă absurditate. Am să-ţi spun eu ce e războiul. Războiul e o psihoză creata de incapacitatea de a percepe relaţiile.”

,,În viaţa fiecăruia are loc un moment de maximă intensitate. Atunci trebuie să ştii să te accepţi. Este momentul în care eşti ceea ce eşti şi totodată ceea ce vei fi.”

,,Cu cât înţelegi mai bine ce e libertatea, cu atât o pierzi mai mult.”

,,Necunoscutul e marele factor ce motivează existenţa individului.”

,,Eterna sursă a tuturor spaimelor, a tuturor ororilor, a tuturor răutăţilor e omul.”

,,Mâine să iubească cel care n-a iubit niciodată şi cel care a iubit să iubească mâine.”

,,Stăteam pe iarbă şi ne sărutam. Probabil că zâmbeşti. Să stăm pe iarbă şi să ne sărutăm, atât. Voi, tinerii de astăzi, vă jucaţi cu trupurile cât vreţi, vi le daţi, vi le oferiţi cât vreţi. Noi atunci nu aveam voie. Dar voi, ţineţi minte, aţi plătit preţul vostru: aţi pierdut o lume bogată în mister şi în emoţii subtile. Nu numai specii de animale dispar, dar şi specii de simţăminte.”

,,Frumuseţea este ceva de adaos. Ca ambalajul în jurul cadoului. Nu e cadoul în sine.”

,,Bogăţia e un monstru. Îţi trebuie o lună ca să înveţi s-o controlezi din punct de vedere financiar, dar e nevoie de ani întregi ca să înveţi s-o controlezi din punct de vedere psihologic.”

 

Anunțuri

5 gânduri despre “Magicianul, John Fowles

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s