,,Suferinţele tânărului Werther”, Johann Wolfgang Goethe

suferintele-tanarului-werther-editia-a-ii-a_1_fullsize

Romanul este compus din scrisori pe care tanarul Werther le trimitea unui bun prietenf, Wilhelm.

Werther pleacă la o mătuşă de a sa , pentru a primi o moştenire în urma unei rude decedate. El este impresionat de toate peisajele primăvăratice pe care le găseşte în acel sat… de oamenii foarte prietenoşi şi candizi,încât hotărăşte să mai stea.

Tânăr şi pasional,el o întâlneşte pe Lotte, o tânără din sat,de care se îndrăgosteşte la prima vedere.Werther va suferi foarte mult datorită prieteniei pe care o are cu Lotte,întrucât ea este logodită cu Albert,un bărbat cu unsprezece ani mai mare decât ea.

Werther pleacă la Weimar unde se şi angajează,pentru a o uita pe Lotte.Acolo se îndrăgosteşte de aristocrata  Domnişoara B.,însă se întoarce la Wehlheim la iubirea sa adevărată.Într-o seară îi mărturiseşte lui Lotte iubirea pe care i-o poartă,însă ea este speriată deoarece în timpul în Werther a fost plecat,ea şi Albert se căsătoriseră.Werther înţelege că din acest triunghi –el,Lotte şi Albert- cineva trebuie să moară,şi cum nu este capabil de uciderea cuiva,pentru că Lotte şi Albert sunt nevinovaţi,el îi scrie lui Albert ca Lotte să îi trimită o puşcă, ,,pentru o călătorie”,puşcă cu care se sinucide la miezul nopţii.

Se spune ca “Suferintele tanarului Werther” a inspirat multi tineri din Franta si Germania sa ii urmeze exemplul. Autorul a primit multe critici care spuneau ca romanul are o influenta negativa asupra cititorilor. Facultatea de Teologie din Leipzig a solicitat interzicerea romanului iar clericii vremii predicau impotriva lui fiindca incuraja sinuciderea.

85c83c6c7d3933ec3d2b8a7cbf4cc701

Citate…

Am atât de multe, şi fără ea totul este nimic.

Poți să ceri nefericitului a cărui viață se mistuie treptat și fără oprire din pricina unei boli ascunse, poți tu să-i ceri să pună capăt chinului cu o lovitură de pumnal? Iar boala care îi seacă puterile nu-i răpește oare în același timp curajul de-a scăpa de ea?

Totul se lipește imediat de suflet, dar vai de acela care vrea să curețe și să șteargă ce a fost lipit.

Da, sunt numai un călător, un pelerin pe acest pământ! Dar voi sunteți altceva?

Prietenii tăi te prețuiesc, le faci adesea bucurie și ți se pare că fără ei nu s-ar putea; și totuși… dacă ai pleca, dacă te-ai rupe de cercul acesta, cât timp ar simți ei golul pe care pierderea ta l-ar lăsa în viața lor, cât timp?…

Werther: Să mori! Ce înseamnă asta? Visăm când vorbim de moarte. Am văzut pe mulţi murind. Însă omenirea e atât de mărginită, încât nu poate concepe un început şi un sfârşit pentru existenţa ei. Ca şi acuma, de pildă, sfârşitul meu, al tău, iubito! Într-o clipă… despărţiţi, departe unul de altul… poate pe veşnicie!… Nu, Lotte, nu!… Cum pot eu să pier? Cum poţi tu să pieri? Existăm doar! A pieri!… Ce înseamnă asta? E doar o vorbă, un sunet gol pe care inima mea nu-l simte!… Mort, Lotte, una cu pământul rece, atât de strâmt, de posomorât!…
Lotte: Nu mai e oare pe lume nicio fată care să-ţi împlinească dorinţa inimii? Înduplecă-te şi caută, şi îţi jur că ai s-o găseşti. Încă de mult mă nelinişteşte şi pentru dumneata şi pentru noi îngrădirea asta la care singur te supui. Înduplecă-te! O călătorie are să te facă să mai uiţi; trebuie numaidecât. Caută, găseşte o fiinţă demnă de dragostea dumitale, şi pe urmă întoarce-te, ca să putem gusta împreună fericirea unei adevărate prietenii!

De ce vă grăbiţi… de ce vă grabiţi voi, oamenii, să spuneţi imediat despre un lucru că e nebunesc sau înţelept, bun sau rău?! Ce rost au toate astea? Aţi descoperit cumva cauzele lăuntrice ale unei fapte? Puteţi voi să lămuriţi cu precizie motivele pentru care s-a întâmplat aşa, pentru care trebuia să se întâmple? Dacă aţi face asta, nu v-aţi mai grăbi atâta cu sentinţele voastre.

Am atât de mult și sentimentul față de ea înghite tot: atât de mult am, și fără ea totul mi se pare nimic.

Nici un argument nu mă scoate mai tare din sărite decât atunci când cineva îmi trânteşte o banalitate oarecare în timp ce eu vorbesc din toată inima.

N-aş putea acum să desenez nici măcar o singură linie şi totuşi n-am fost niciodată un pictor mai mare decât în aceste clipe.

Durerile oamenilor ar fi mai mici dacă ei… nu s-ar ocupa cu un atât de mare zel al închipuirii de amintirea relelor trecute şi ar îndura un prezent nepăsător.

Nimic nu mă supără mai mult decât atunci când oameni se necăjesc unii pe alţii şi mai ales când tinerii, plini de viaţă, în loc să fie cu sufletul deschis la toate bucuriile, îşi amărăsc zilele unii altora cu strâmbături şi îşi dau seama prea târziu că timpul risipit nu se mai întoarce.

La ce bun că acum pot să spun, ca orice şcolar, că pământul e rotund?! Omul are nevoie numai de câteva palme de pământ ca să fie mulţumit, şi încă de mai puţine ca să se odihnească sub ele.

Un înger!… O, dar asta spune oricine despre iubita lui, nu? Şi totuşi nu sunt în stare să-ţi descriu cât este de desăvârşită şi de ce e desăvârşită! E destul să-ţi spun că mi-a cuprins tot sufletul.

Nu pot să mă rog lui Dumnezeu să mi-o lase mie, şi totuşi de multe ori îmi pare că ar fi a mea! Nu pot să mă rog să mi-o dea, fiindcă este a altuia. Râd singur de necazurile mele; dacă aş aşterne pe hârtie toate astea, ar ieşi o întreagă litanie de antiteze.

Şi ce dacă Albert e soţul tău? Soţ! Să fie oare un păcat pe lumea aceasta că eu te iubesc şi că vreau să te smulg din braţele lui? Păcat? Bine. Mă pedepsesc pentru asta. Am gustat acest păcat în toată voluptatea lui cerească, am sorbit în inima mea balsam de viaţă şi vlagă. Din clipa asta eşti a mea! A mea, o, Lotte! Eu mă duc înainte, mă duc la părintele meu, la părintele tău! Lui vreau să mă tângui, şi El mă va mângâia până când vei veni şi tu, iar eu voi zbura să te întâmpin şi voi rămâne cu tine în faţa infinitului, în îmbrăţişări veşnice.

goethe_friederike

 Sfârșit!

 

 

 

 

Un gând despre “,,Suferinţele tânărului Werther”, Johann Wolfgang Goethe

Lasă un răspuns

